Monday, February 21, 2011

komposisi Gambar


Rule of Third


Ruled of Third



lecturer aku ade cakap sesuatu gambar mesti mengikut prinsip RULE OF THIRD....iaitu komposisi yang harus ada pada gambar. hatta menjadi film maker sekalipun, kompiosisi amat2 di titik beratkan untuk mendapat suatu impak dan nampak cantik.....tanpa komposisi dan falsafah Rule of Third nihh...boleh katekan semua gambar akan hilang keseimbangan dan nampak MERAPU...aku cuba mengkaji sedikit filem2 yang terbaik menggunakan komposisi dan cara mereka mengekal komposisi ini daripada x lari dari prinsip Rule of Third nihh...nmpknya aku dapat taw sedikit sebanyak....

komposisi lg mudah di buat untuk STILL IMAGE memandangkan Subject matter nya x ada sequence...x macam filem...yang mana, terdapat banyak sequence2 pada subject matter.....aku cuba mencari knapa Rule of Third ini wujud...kenapa line2 yang bertindih itu di panggil ideal point...ia masih dalam SIASATAN....hahah...dah cam inspetor r plak an....tp, mmg ak tgk gambar2 dan filem yang menggunakan prinsip ini sgt MENAKJUBKAN....gambar2 kat bwh nihh merupakan 2 hasil gambar tangkapan kamera aku yang x sebeberapa ini....

No comments :

ANDA JUGA MAYBE MINAT...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...