Thursday, April 21, 2011

SOALAN : PERLU KE NASI LEMAK + NUGGET DI PERSALAHKAN??

haaaa...yang nihh aku cam bengang skit, sejak dua menjak nihh...klo aku bukak paper...mesti ade kes NASI LEMAK...aduhhh...depa merendah2 kan mknn faveret aku kowt....NASI LEMAK....aku x paham kenapa mesti di perketatkan menu nasi lemak + mkanan frozen segera cam nugget di sekolah2??




alasannyee :

NASI LEMAK MELEBIHI KADAR KALORI YANG DI PERLUKAN SEORANG BUDAK SEKOLAH

NAK BAGI BMI BDK2 SEIMBANG  LAAA

XNK BAGI BDK2 NGANTUK LAA
(* jawapan mengantuk mybe ley trima 50/50 sbb ada santan kan....mybe laa bley di terima pakai skit...tp, aku x stuju kalo mknan cam nugget tuu di hadkan menunya)

tapi, perlu ke nasi lemak di persalahkan....klo nk jaga sangat kadar kalori n BMI secara total....knapa x MENGEHADKAN  SEKALI makanan BERKALORI TNGGI DAN BERLEMAK cam TOSAI , KARIPAP, AYAM GORENG kat kedai2 dalam malaysia nihh?? biar student2 termasuk semua rakyat malaysia ada kadar BMI yg sgt2 ideal....haramkan jeee KFC, McD, PIZZA HUT tuu...sbb restoran mknn segera cam nihh r punca UTAMA OBESITI dan menjadi tempat kegemaran BUDAK2 SEKOLAH bersama keluarga untuk makan...

~AWAT~

SEBAB...kerajaan takut kehilangan cukai yang selama nih membantu  kepada kewangan negara...MACAM ROKOK...walaupun dah terang2 MUFTI kata HARAM...but still...proses mengimport ROKOK berjalan lancar dan licin sahaja...xda pon SEKATAN...sebab apa...sebab CUKAI yang di terima oleh kerajaan...so, klo ikut mknn camnih....terpaksalah MENGORBANKAN MAKANAN TRADISI sendiri, mknn barat cam KFC sume tuu, tgk ngan relax jeee....hahaha...gelak aku tgk telatah pihak atasan nih

SO.....

bg aku....pengambilan makanan cam nasi lemak di sekolah langsung xda kaitan ngan BMI budak2 memandangkan dorg makan kat sekolah TIME REHAT jaaa...which means SEHARI SEKALI dari pkl 10 until 10.30...nasi lemak yang di sediakan bukannya SATU PINGGAN PENUH....so...

WHAT THE BIG DEAL??

 berat badan + BMI + kadar kalori dorg suma TOTALLY bermula di RUMAH....di mana penyediaan makanan oleh ibu bapa sendiri memainkan peranan penting dalam peningkatan BMI dan KADAR KALORI bdk2 nihh...yee laaaa...dorg ade kat sekolah cme berapa jam jaa....dari pagi sampai tghari...n then dari tghari sampai malam dorg SUMA AKAN BERADA DI RUMAH....mkanan kat rumah laaaa PENYEBAB UTAMA...kadang2 aku tgk adik aku mkn tgh2 malam pkl 12....klo camnihh...mmg aku totally DISAGREE ngan had kan pengambilan nasi lemak n mknn berlemak can nugget...


WHICH MEANS

secara kesimpulannya....AKU TOTALLY DISAGREE nasi lemak di hadkan penjualannya....alasan x kukuh n X MUNASABAH.....
SEKIAN~ ^_^

4 comments :

La Lola said...

ahaa....setuju mmg bermula dirumah..kalau sendiri xnak jaga makanan anak2 dari rumah knp nak salah2 kan nasi lemak yg macik kantin buat...

Farhana Jafri said...

nasi lmak xbubuh santan sdap je aku mkan.. alasan dorang je tuh.. nuget lagi xboleh msuk akal.. ntah pape ntah..

jemput singgah ANASAURUS :)

Unknown said...

la lola : tuu r pasal....x paham laaa nape pkran depa suma tuu singkat sgt...huhhu

Unknown said...

farhana : huhuh...ntah laaa..x phm sbb pee..kte tgk pee jadi pasnih....

ANDA JUGA MAYBE MINAT...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...