Wednesday, March 9, 2011

filem "METROPOLIS" yg GEMPAK


haaaa...ini dia satu filem yang aku nk kongsikan skit r k....walaupun filem nih lame ...kalo x silap aku tahun 1927, filem yang di pengaruhi oleh stail German Expressionist nih adalah Filem terbaik sepanjang zaman bg aku n lecturer aku. anyway aku rase teruja sgt2 psl filem ini sbb:

dalam era nih dh laa silent era, mksudnye perkembangan filem dalam era ini agak black n white....gerenti bosan dengan XDE NYE SUARA lg....tp, aku teruja sgt2 di mana PROP yang dorg setting sgt besar dan di luar jangkaan kalo nk di ikutkan pada zaman itu.......cbe bayang kan filem hitam puti, zaman x moden lg, dgn naratif ntah pape....tapi, dorg dapat satu idea yang kreatif yang mana skala props dorg gne adalah SKALA SEBENAR (menurut lecturer aku)....btw, naratif cerita berkaitan sains fiksyen ini sgt menarik ok...walaupun zaman sekarang ble kita tgk filem nih, kte akan kate "ntah pape r dorg wat nih"...tp, cbe kte feel skjp camne kte yang menonton menjadi penonton pd zaman dorg...gerenti korg akn sgt teruja.....cara dorg mengaplikasikan prop sgt2 aku kagumi.


haa..try tgk skala bangunan dia....sgt gler kan..hhaha..



haaaa......amik kau....boleh korg bayangkan betapa kreatifnya dorg

anyway, thanx to lecturer ak di mana lecturer aku ade ckp yang dia sgt mengagumi filem ini dan x dapat di ungkapkan dengan kata2 dan akhirnya memberi peluang aku untuk menonton sendiri...nasib aku baik kerana beliau menyuruh aku menonton sendiri dengan DVD yg dia bg....hahaha...jgn jeles r kwn2... klo pendapat kte mybe bangunan2 yang di shot melalui extreme long shot dari high angle camnih mmg kte ingat ini cme bangunan2 yang direka seperti lego berskala kecil.....tp papepon, walaupun dia dlm skala kecil atau besar, prop yang di hasilkan sgt detail dan tidak dapat di capai dek akal kalo kte sebahagian penduduk pada zaman 1927 tuu....mne x nye, zaman tersebut merupakan zaman war period...
.
.

haa..lagi satu ak ade dpt info yang golongan aluminatist seperti LADY GAGA cbe meniru gaya robot dalam cerita ini...hahha....stail kan camne LADY GAGA yang kte taw ciri-ciri unik dalam pakaian dia mencuba untuk berpakaian dalam bentuk robot dalam lagu PAPARAZZI seperti dalam filem ini ( cbe r tgk video klip paparazzi) ...actually ada makna dalam pakaian yang Lady Gaga yang cuba hendak sampaikan...cuma ahli fikir sahaja yang mampu menyelongkar maksud-maksudnya....cme kita akn bincang kan tentang Lady Gaga dalam post akn datang...

No comments :

ANDA JUGA MAYBE MINAT...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...