Wednesday, March 9, 2011

Woww!! BuNGa TaiK aYAm TraNForM jadi BuNGa KasTUrI

WOWWW!!!! tu jeee yg boleh di ucapkan bila aku tgk akhbar hari nih...central market berubah wajah...mase aku first time dalam 2 tahun lps, mmg tempat tuu mcm hidup segan mati x maw...tp skunk, mmg lawa gilerr...teruja plak aku rase an...mcm nk g tgk ngan mata kpala aku jee....dlu aku ade g mase diploma LANDSKAP ARKITEK semester 5 kalo x silap...mmg sdey gak r tgk lorong2 yang byk manusia lalu lalang n full of activity tp, kawasan suram n dull semacam jee...anyway, skunk nihh aku tgk lorong nih dah jd cam kawasan menyambut agong plak...mmg gah r kowt (agaknyee r sbb aku x tgk sndiri lg)...



konsep yang di terapkan dalam membuat improvisasi tempat nihh ialah wau bulan...menurut cerita dorg laa kan...wau bulan di jadikan konsep sebab permainan nihh merupakan permainan rakyat melayu yang menjadi turun temurun dan sgt popular n sebati ngan diri MALAYSIA...klo sebut jee wau bulan, mmg xda tempat laen r klo terbayang kalo x kat tanah air ku MALAYSIA....
dengan design yang explicit dengan konsep, bumbung nihh mmg cantik..tp sayang...mcm lecturer landskap arkitek aku cakap an "kalo wat sumthing utk design, jgn wat cara mudah contohnya kalo konsep labu sayung, nah...letak sebiji monument or rekaan labu sayung kat tempat tuu, be a creative n interesting...." haa..nih kate dorg r...tp, klo psl central market nihh, nk wat makna yang abstrak pon takot pengunjung sendiri cam bangsa luar tuu dtg MALAYSIA x nmpk apa yg perlambangan yang cbe nk dsampaikan, bersesuaian ngan tempat yang di gunakan sebagai komersial area, x pyh laa nk abstrak2 bagai kan...orang datang just datang n bli n blah...bg aku ok laaaa kan...

haaa...nih antara rekaan terbaru kat central market...utk org yg jakun cam aku...mmg aku nk g sgt...x taw r yg laen klo dah taw dlu...huhuhuh...



No comments :

ANDA JUGA MAYBE MINAT...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...