Monday, March 21, 2011

FIRST SHOOTING MOMENT

Helloo...helloo..helloo there...nice too meet uolss (meroyan dh plak)...dh lame x post sumthing kan....biase r kowt, bz skit 2, 3 ari nii...lg2 bile xsigment shooting2 nihh..anyway nih satu program yg dipanggil CRISS CROSS atas arahan dekan kami PROF RAZAK...setiap sem ade kne wat bnde nihh...anyway,haaaa, wat pertama kali nyeee...aku g wat bnde nihh dalam 1 produksi yg SEMPOI (padahal mmg first time pon)....mmg best sgt2, x taw nk habaq camna weyhh...PENAT?? of coz r penat..nme pon keje an (ada keja x penat..duduk goyang kaki x penat kowt)...tp, cam org kate...klo dtgnyee minat tuu...wat keje 24/7 pon cam sesaat jee (propa habihh laa hang nih)....group nihh di panggil group 10...tajuk short filem group nihh "DreBAr"...tp, nme tajuk asal short filem nih "sayang abang" tp aku rase cam feeling2 wierd plak an ngan tajuk dia...hahah..but, dorg tukar tajuk jadi "DreBAr" tuu aku rase far better...hahaha...actually kami dr group CINEPHOTO tugas dia amik gambar time produksi n jg conti dalam sesuatu shot...CONTI tuu means kesinambungan sesuatu scene ngan scene lg 1 ( apadaaa tulis mkna pon cam parya kaa)...program nih dari jumaat 18 mac aritu sampai20 hb ari sabtu...short2 filem nih akn di pertandingkan dalam FESTIVAL FILEM PELAJAR or HARI KARYAWAN....dorg akn berentap ngan group2 len....nice!!! alaa..cam FILEM FESTIVAL MALAYSIA or ANUGERAH SKRIN cenggituu...



dorg nih antara teamate cinephoto aku..posing maut x tahan...tugas amik gambo jee

anyway, byk experience yg aku dapat mase wat shooting nihh....dari aspek kamera movement, pnggunaan lighting, audio sampailahh ke pergerakan pelakon (hang bkn tdoq kaa pis...hahah)..lg satu dgn cara nih dapat erat kn hubungan sesame senior n junior yg mmg aku x knl slame aku dok sini (lupe nk habaq, bnda nihh kami kna campur suma sem,thats why la)..hahah...btw, pelakon2 dia CUN wooo..comel gilak, bdk2 PUNCAK PERDANA gak...nk tgk x...haaa, sat g aku tunjuk kat hangpa suma naa...dont worry...so, skunk aku nk citer skit psl kronologi waktu penggambaran aku dari mula sampai abih...kne start bgun pagi2 tuu x tahan..abis nyee lambt ...uhukk.ade group sampai pkl 5 pg uolsss...haaha

RACHEE

haaaa....bnde nih klo nk mnyebutnyee RIKI laa an...first akusebut ntah pape...hahha...btw, rachee nihh means survey tmpt atau lokasi penggambaran....haa, aku nih di tugaskan tok ambik gambar jeee...so, trpkse r ikot dorg...panas nyee nauzubillah..aku dh r ELERGI panas (euwww...pless laa hang jgn dok tipu) ..dah r kne survey KUBO (awat bold??? nk mampuih kaa)....mmg rse cam nk pengsan aku tgk batu nisan merata kat sekeliling aku..takot lak klo terlangkah ke an...tbe2 keliwon2 nih dtg ikot aku blik..kn dah naya...klo keliwon cam MAYA KARIN xpa (woii...gilaa kaa maya karin,xda...hang amik dato M. daud kilau)....hahaahaha...haaa, nih aku nk tnjuk skit gmbr2 yg ak amik time rachee ktorg..


gmbr jambatan pon kne amik taw..

kubo first kne g...x seram sgt r

gmbr permandangan kat sni cntik

haa..nih gmbr pumkin tmpt yg kononnye nk jd lokasi ..tp x jadi

cantikkn umah nihh..

permandangan umah kg ni mmg cntik glerr..kat kg budiman,tmn meru

nmpk x floor patern pokok nihh..mmg style

kubo kawww!!!!

haaa..nih dia kubo berlambak tuu...migrain aku!!


FIRST DAY SHOOTING....ACTION!!!

haaa ni nk habaq maii....first day shooting nihh scene malam, kami bertolak dalam pkl 4 ptg n abis dlm pkl 11 camtuu kt kg budiman tmn meru...mase mula2 nihh adalah malu skit ngan senior2 an...biase r ( sbnrnya hang gatai tgk pompuan ramai, sbb tuu malu..cehh)...ehemm..haha...ok2 enough!!! first shooting start pkl 8 sampai 11 mlm...mlm nihh ktorg wat scene tmpt kat dalam umah n bilik.... anyway, mula2 dtg aku rase cam aku nihh bdk laen sbb dorg sume bz dok wat preparation tok start shooting..tp aku...hanyalaaa seorg dagang di perantauan (dok meroyan paa bdk nih??)... sbnrnyee, aku rase cam keseorang laa gtu an...sbb nk tolong dorg x taw nk wat apee...akhirnyee aku tngkap jee gmbr dorg tgk wat keje..settlee..lg satu, tgh tngkap2 gambar tuu...sempat r tnyee itu ini pasal bnde2 yg dorg dok pegang tuu (dalam ati depa suma tuu kata hang dok semak jaa kat sni)....byk gak r ilmu yg aku x prnah aku taw...akhirnye dpt taw gak an...kite nih kalo blaja teori jee tp x praktikkn pon X GNE GAK....pndai dari segi pembelajaran, tp, praktik xda...x jd papon...so, this is it...check out gmbr2 proses nk start shooting..tmpt nih..kt umah kg sekitar kg budiman tmn meru...

nih dorg tgh setting audio

haa...yg ni plak tgk setting video kamera Fx50 kowt nme die...

yg ni plak..perbincangan director (pompuan bju biru - shida) ngan assist direct (mamat topi- Yo)

baca doa dlu sblm start shooting...wohoooo

cek kamera ...ok...rolling

cek dalam bilik ...mcm2 bnde ade



SECOND DAY SHOOTING

ok...settle tdo smpi pkl 11 mlm sml an..pastu kne bgn pg dalam pkl 8 pg...biase ari sabtu pas solat suboh aku trus membute sampai pkl 1 camtuu (hampeh pnyee bdk...truk nk mampuihh)..hahaha..tp kali nih kne bgn pg lak...xpe2..psl nk cari pngalaman kn..lautan api pon sanggup ku renangi (ckp cam taik..suh p kubo nk pengsan plak td kata)...kali nih shooting byk skit scene sampai pkl 9 mlm camtu kowt...btw, mmg berbaloi r pegi...lokasi kat kg budiman gak..tp, kat umah len r plak...stail...abg2 n akak2 plus adik2 sgt mesra alam ok (dan mesra ala2 choii)....nk mampuihh sombong2...bg pelempang maw...haaa...tgk skit gmbr2 yg aku tngkap.... ade byk gmbr lg..tp..mls nk edit r...mybe next nnti kowt..hahaha

nih scene luar umah..nmpk x plakon kat umah tuu 3 org jeee

nihh scene luar umah

haa..yg pakai bju skola tuu bkn bdk lg..student puncak gak..

scene dalam umah...


THIRD/ LAST DAY SHOOTING

haa...mula start bgun pkl 8 gak ..tp, kami abis awal sbb dah brtungkus lumus ari sabtu...dalam pkl 5 dh blik dh..scene yg trakhir nihh mmg ade scene yg ak TOUCHING...sdey tgk babak tuu..plakon dia mmg menjiwai watak mnngis dia..smpi aku on nk ikut nngis skali...sgt2 brkesan...dah r comel...opsss (hang mmg camtuu...mmg kuat nnges kan) ....yg scene ari nihh wat kat dua lokasi...first kat kg budiman...n lg satu kat kwsan kubo yg byk nk mampuih tuu (hamboii..laknatnyaa mulot)...btw, aku rase bngge skit sbb jd plakon pembantu wlaupun x brcakap sepatah pown...ahhahahaha...just scene doa atas kubo...alaaa, walaupun skit jaa..tp, pngalaman ade an..haha...yg PENTING laaa kan...heheh...ko ADO??...hari trakhir nihh brmkna keje kami dah siap tok shooting...agak sdey gak r dh abis, sbb kami dh rase cam 1 family...saling caring n tlg mnolong + gelak2 sempoi...director plak jenis huhahuha..uhukk, syok ckp kau...haaa...nihh check it out skit gmbo2 mase ari ke-3 nihh....

haa...bru pas shooting KUBO kau...makan jap

haa..baju biru tuu aku r...sempoi dok atas kubo..kaki dok mngeletaq kowt..haha

pelakon tambahan di beri arahan...ngeeee~

amboii..siap mkn lolipop lg...

nih nk amik shot over the shoulder pelakon

director dok perati jee monitor nk bg elok shot

haaa...nih r scene yg aku rase cam nk nnges skali...sumpah touching

comelkn dia nihh...hahaha...mmg pndai blakon sgt2


haaa...dah abis 3 ari yg sgt best walaupun pnt..tp, peluang bekerja ngan senior n junior sgt2 berharga...mmg trbaek plus dorg sgt sempoi!!!...dan ini muka2 CERIA kru2 produksi group 10 kami....saksikanlaaaaaaa...hahaha...




3 comments :

Unknown said...

riki tu ejanya RECCE @ RECEE...hhahaha...nice...rindu family Drebar...

Unknown said...

hahahaa...cenggitu rupenye eja dia

Marya Hana said...

ohh kau group kak syida rupenya..

haha, yo dah tego kau. eja recce.. kih2.. :P

ANDA JUGA MAYBE MINAT...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...