Tuesday, March 29, 2011

SYOKNYEE TAMAN NEGARA..




















hahaha...lame glerr rase nyee x berblog...cewahhhh....4 ari kowt...actually, jumaat mnggu lepas aku ada trip g taman negara tok subjek CINEPHOTO aku...CINEPHOTO nihh gabungan CINEMA + PHOTOGRAPHY...ayat yg mudahnye dia camna nk bg satu gambar tuu bermakna dan beremosi spy dapat share ngan viewer..haa..ada paham??...ape yg prof aku bgtaw...EMOSI SESUATU GAMBAR ITU ADALAH YG PENTING..,bkn sng ok, nk dptkan emosi tuu..klo SETAKAT GAMBAR CANTIK TAPI XDE MAKNA or SEQUENCE...bkn kategori CINEPHOTO, tp lbey kpd PHOTOGRAPHY only..ok ENOUGH tok ayat2 skema nihh!!...tp mmg perghhhh...glerr best (mula2 sblm g mcm2 prkataan aku dok maki..haha)...yee r kan...mana aku taw yg taman negara tuu best..ak pikir cme utan n utan n utan jee...aku nihh pnye laaa dok maki hamun...cam bangsat laa...ckp x best laa..mnyesal r byr mahal2 , tp dok utan jee an...bygkn r..byr RM160...wowww, x pnh seumor idup aku trip sebanyak nihh nk kne blanjee cam nk g tahiland...sawwadikapp..hahaa...kan..nk wat pee...bkn ade ape pon kat sane smpi nk kne byr RM160...ingat aku taukey balak kee..dh lah cme 2 ari jee...aku ckp WTH r kan 2 ari kne RM160..ape yg dok mahal sgt r kan...dok kat HOTEL 10 BINTANG KEEE...nk jumpe ngan berok yg bley speaking ke kat sane smpi kne byr mahal...tngkap gmbr pokok cam kat PUNCAK PERDANA tuu x da pokok....padahal bukak mata jeee... HAA KAW, keliling dh cam tmn negara kat puncak nihh....tp, aku silap..haha...actually, pengalaman lbih kurang 2 ari setengah kat sana..sangat bermakna terhadap aku n membuatkan aku bersyukur dan cinta kepada bumi ini yg makin terhapus panorama hijaunyaa di tebang arus permodenan...(alamak...ayat jiwang siakk...geli aku dowh..hahahaha)....*p/s = gmbr2 yg aku letak kat bwh just nk share gmbr2 yg aku snap...hehe..klo nk tgk gambar tu besar skit..klik laa kat gmbar ok




















 "apsal cam haram baju kaw nihh haaa bangang!!!" aku jerit cam dia r















nih haaa keje aku tiap ari..kaw nk join x??



 FIRST DAY

mase first day bertolak dalam pukul 6.30 ptg camtuu kan rase cam malas + menyampah + ape kejadahnyee sume nih + ntah ape2 r trip nihh ( gler truk kan...perasaan maki tuu still ade....hahaha).....aku punye laaaa lemah ckp kaw...pas dh kumpul sume org...naek laa bas persiaran...aku kate dlm ati " pehal x pkai bas UiTM, patot r mahal siak...bas sume kne bom kee sampai xda 1 pon yg nk sponsor bg ktorg pakai" ....yee r kan....time tuuu tgh dalam period timeee..opsssss....hahahaha....ok enough!!!!!!!!!!! anyway, dlm perjalanan nk sampai ke tmn negara tuu pnyee laaaa NAUZUBILLAH...rase cam nk terberanak anak kembar 10 kaw taw,...pening nk mampus...ngan jalan2 dia pusing2 + 
 lagu2 pakcik bas tuu ntah lagu zaman batu ble ntah kan...aku nk follow mnyanyi pon rase cam bangsat sbb x pnh dgr...mmg nk muntah laa rase nyeee...ntah pape laaa pakcik nihh kan..bwk bas pon cam amatur yg bwk, lmbt tol nk sampai..ak dh laa nk muntah nihh..tdo pon x lena sbb lagu memekak!!...nak aku yg bawak laa tuu kan...hahahah...meh aku DRIFT skali...nk?? haaa....


 










nk aku drift camnih...aku onn jaaaa uolss...haha



dalam pkl 11.50 mlm camtuu sampai laa aku kat MOTEL TRV yg merupakan penginapan ktorg sume kat stu...NOT Bad laa kan...1 bilik 4 org..selesa gak laa...ade air-cond ok blik aku...haaa...best2...mlm tuu kne r tdo awal sbb esoknyee nk kne bagun pagi2 pkl 7.30...sbb nk breakfast bagai kan..pkl 8.30 dh nk kne g JUNGLE TRACKING...adoiii..punyee laaa hampeh aku mngeluh....aku dh r x ske jungle tracking...rimas hang taw...melengas tuu aku x ska...









haa..nih r tmpt mnginap kami..luar cam biaseee jee kan..dlm..biarlaa rahsia~ hehe









SECOND DAY

pkl 6.30 aku dh celik mata dah...menggigil ckp kaw...air-cond dorg bukak ntah negatif -100 agaknyee...nk bukak mata pnyee laa berat...tgh2 dalam sejuk tuu...nak x nk kne r mandi kan...klo x mmg berperang r sat g..sblm pape jd...bek aku g mandi dlu...anyway, nk di pendekkan citer kan...dah selesai breakfast..kami pon naek r sebauh jip....naek kat blakang dok ramai2...kat stu dapat laaa kau tngkap skit2 view yg menarik r kan....dok blakang sambil berdiri sambil makan angin yg MERANAPKAN STAIL RAMBUT AKU...hampehh toll...cittt...nih r antara gambar aku dapat postkn kat sni.....kate lecturer aku kan "kehebatan sesuatu foto bkn terletak pada kameranya yg mahal atau pun murah, tp kpd kreativiti, emosi, implicit meaning dan penggunaan third rules pada foto tersebut yang membuatkan sesuatu foto itu mahal dan ade X faktor...".... implicit meaning tu mknenyee maksud trsirat yg cbe hendak disampaikan...haha..msti korg agak pening kan...NEVER MIND!! x yah dok pening2 sgt ah k...












aku tngkap masa kat blkg jip nihh haa..










rase cam nk mkn jee awan dia...tgk cam gula kapas yg ejuk....waaaa..sedapnyee









pastu kami pon bertolak r tok first activity of the day...JUNGLE TRACKING...maut pnyeee aktiviti...aku x sukeeeeeeeeeee glerr...sambil panjat bukit yg TINGGI NK MAMPUIH sambil tngkap gmbo...ingat senang keee..naek semput aku taw!!..bkn letih pnjt bukit tuu..letih nk ambik gambo ko taw...punyee laaa seksa...dah r kat utan tuu xda air-cond...berpeluh dah cam masuk swimming pool dah...lencun habehhh....tp, dalam ke"tak best " an tuu...aku dpt tgk sndiri Tmn negara yg kaya ngan tumbuhan2 hijau yg dh berusia hmpir 500 tahun....mmg cantikk..besar gabak ok pokok2 dia...tumbang kne kaw...x ke mampuihh....lg 1 yg bestnyeee....ak puas ati dapat tngkap gmbo2 yg bg aku sgt bermakna dan indah...mcm nihh haaa....gmbr2 nihh sume amik mase junggle tracking n semasa nk bertolak tok jungle tracking...actually,stiap 1 gmbar ade MKNA2 TERSIRAT YANG AKU CUBA NK SAMPAIKAN.....try r discovered ape mksudnyee tuu...heheh...klik r kat gmbr klo nk tgk lg detail ok

and then, bkn tuu jee...ktorg pon blaja r teknik2 tok MENGAMBIL GMBO...mcm gmbr2 kat bwh ini haaa antaranyeee lbey kurg....mcm2 gayee adee....bkn hebat sgt poon kan...boleh r biase2..yg penting kata lecturer aku ...EMOSI tuu kne ade..

pastu bkn dok memanjat bukit jeee...tp, ktorg kne gak merasa lalu kat CANOPY WALK...korg taw x apee ke bendee tuu..alaaa, JAMBATAN GANTUNG.....glerr tinggi....kecut siakk aku....rase cam dunia aku nihh mase nek jambatan tuu terbalik2 jee....dah r bdk2 depan aku tuu dok g hayun2 jambatan tuu....PERGHHH....abih luruh KELAKIAN AKU....hahahahahaa...mne x nyeee kaw....tnggi kowt....800 meter dari aras bumi....ko nk mampuihh klo jatuh tmpt tnggi camtuu...brani lg?? spnjg dok jalan kat jambatan tuu x abis2 dok MENYUMPAH org depan...dok hayun2 ....dah r jambatan tuu berbunyi...mne taw kan cam cterr FINAL DESTINATION...nak sgt laa tuu kan..dh laaa titi yg jd tmpt pijak nk ke sbrang satu lg tuu KECIK HARAM JADAH n wat daripd kayu...asik berbunyii kriuk kriuk jee kowt...seram nk mampuihh..aku trbayangkan camne r titian sirat tuu nnti an cam rambut di belah tujuh...perghh!!! jmbatan camni pon aku dh kecut..pe lg kat sana...ok2..gmbr kat bwh nihh mase kat jambatan gantungg tuu haa

















haaa...camnih r prasaan aku ble naek jambatan gantung nihh...yg tgh2 tuu aku laa tuu..*kwn tngkap












pas ktorg dh penat dok memanjat bukit bukau tuu haaa...dlm pkl 1 ktorg balik kat motel td...perghh, mmg heaven glerr pas panas2..dok blik yg rase cam peti sejuk....pastu dalam pkl 2.30 ptg camtuu dorg kate ade plak aktiviti setrusnyee...adoiii...nk pnjat bukit lg keee...pless laaaa...x mau..kaki dh nk tercabot wooo....

skali aku dberitaw..ktorg kne wat RAPID SHOOTING....mula2 ingat ape ke bende ntah rapid2 nihh...ngat nek bas dalam sungai kat tmn negara tuu...haha...(talak guna pnyaa olang...mcm tuu pon ada kaa)... haha....tp, ape yg aku pkr meleset...RAPID SHOOTING mmg best glerr..first kami sume g jumpe ngan org asli..nk g tmpt dorg tuu nk kne nek bot...mmg best glerr r nek bot...mase nk blik tuu KAMI MEN PERANG2 AIR ANTARA BOT...kami pon pe lagi...mmg stail r...mcm2 aku gne tok tbai bot kat sblh...abg yg tgh dok drive bot pon sempat attack org sblh tuu yg den x tahan...hahahha...mmg basah kuyup ktorg...lastly...kami bg mase tok mandi kat sungat kat tmn negara tuu..air die...perghhh, best n CANTIK glerrr....tmpt dia TIP TOP...view dia mmg TRBAEEEKKK....tp, sayang kamera x dpt tngkap gmbr sbb ktorg dh bubuh siap2 dalam bekas plastik spy x basah mase men perang2 bot...so, xde r gmbr dapat snap mase mandi manda tuu...gmbr2 kat bwh nihh, antara gmbr yg sempat aku snap mase aktiviti rapid shooting nihh..











mntk tlg kawan snap, tgh tnggu bot smpi..hehehe








kwn2 aku dok cbe menyumpit...syok woo...ade yg tersembur air liur kat stu..geli siakk..haha

                                                                  






















muka puas!!! hahaha....pasnih kte maen serang2 air plak..








 sebelum balik aku terjumpa kucing nih tgh syok tdo..sayu jee kan tgk muka dia....


perghh....aktiviti ari ke dua nihh mmg byk kowt...penat gak menulisnyeee....adeyhh...anyway, lekluuuuuuuuuuuuuuuuuu.....mlmnyee plak kami sume wat EARTH HOUR dari pkl 8.30 mlm smpi pkl 9.30...means LETRIK SUME KNE TUTUP...bergelap laaa kaw yeee kat stu....dlm pd tuu gak...ktorg kne wat PLAY WITH LIGHT...aku taw yg korg sume dh taw kan....alaaa, dia lbey kurang camnihh r gmbr dia...kami kne tulis LOVE EARTH...tp, time tuu laaaaa KAMERA AKU ABEHH BATERI...HARAM JADAH TOll...nseb bek ade kwn aku nyee kamera aku amik dia pnyee gmbr light skit....hehehe.....










camnih r rupenyee skit..nmpk x bntuk luv n bumi yg bulat tuu...haa


n pastuu, LAST AKTIVITI NIHH HAAAA.....NIGHT WALK IN THE JUNGLE....wahhhh, klasss ok...hahaha.....amik gambo kat utan yg sama msa jungle tracking siang td...tp, track prjalann dia x pnjg cam pagi td haaa....cme 500 meter jeee....ktorg di bagi plhan sama ada nk ikut kee x....aku pon katee...dh byr RM160, klo x g...x keee MEMBAZIR ( aku mmg saving glerr...mne ley mmbazir2 nihh...hahaha)...tp, dalam byk2 gmbo yg aku snap...gambo yg ade mase NIGHT WALK nihh r yg jd PILIHAN HATI AKU....LECTURER AKU PON SKE TGK GMBR NIHH....i LOIKEEE ok...ingat senang keee...ngan xde LIGHTING NYEE....GELAP GLERRR.....cme ade mentol lampu suluh warna oren n biru...aku pon gne r sgalee cara yg adee..n then aku dapat idea tok play with LIGHTING YG CME ADE 2 SOURCE yg terhad tuu jeee....aku bubuh shadow n warna2 N FEEL THE EMOSI skit kan..n nihh laaa hasilnyeee.....kikikikikikiki.....










nih r gambar yg paling aku suke n lecturer aku pon ske...cbe korg klik klo nk tgk besar pnye saiz











cam aku...u know what i means rite...huhu

 
THIRD DAY

ktorg pon balik r pada ari ke 3...ari ahad...pkl 10 pg dh brtolak dah....tp, 1 jee aku sayu glerr mase nk tngglkan TMN NEGARA tuu...aku asik bertanya kat diri aku...adakah pembangunan itu sangat penting sehingga trpaksa memusnahkan sumber utama nyawa kita sendiri??..aku sedih ble lecturer aku kate..dlu sungai kat tmn negara nih BESAR n JERNIH air dia...skunk warna airnyee dh coklat n sungai di kecilkan sdikit..mne keindahan nyeee...pless laaa...cbe bygkn kalau khazanah alam kat TMN NEGARA tu totally di musnahkan...di mana sumber oksigen yg kte nk amik...KAT MANEE?? boleh kee kte hidup tanpa tumbuhan2 tuu...boleh kte hidup kalau sungai2 n laut di cemari...SGT BODO laaa kalau mengejar arus pembangunan tp NYAWA SENDIRI terancam..bkn tuu nmenyee MEMBUNUH DIRI..X SEDAR KEE??...pless laaa...aku sebagai bekas pelajar yang pernah belajar program LANDSKAP ARKITEK sgt2 sedih ble aku terkenang balik apa yg manusia buat pada tumbuhan...tumbuhan banyak berjasa pada kita, tp, knape kte BERSIKAP EGO n MENIKAM BELAKANG MEREKA...tp, dalam pada itu...aku sgt bangga ble aku dgr lecturer aku crite KERAJAAN skunk nih tgh wat TAMAN NEGARA kat beberapa negeri laen spt di JOHOR n PERAK...aku harap....akan byk lg laaa taman2 negara demi memelihara nasib NYAWA KITA INI...pelihara mereka maka terpuliharalah nyawa kita.....

3 comments :

Anonymous said...

oh no! bestnye kalau wt macro serangga ngan bunga kt sini..hohohohoho....dpt sunset lg best kn..hihi

Unknown said...

tuu r psl weyhh...syg aku xda lense makro...nih cme pakai standart lens jeee....tuu yg agak payah gak nk snap pic

Marya Hana said...

weh aku suke pakcik bas bukak lagu tu, haha kau je x penah dengar.. :D

ANDA JUGA MAYBE MINAT...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...